top of page

Waarom Logistiek?


In mijn derde jaar van de studie HEAO Bedrijfseconomie te Utrecht kwam het moment keuzevakken te bepalen. Bij de proefles van het vak Logistiek of bij Operations Research kregen wij volgend probleem voorgelegd:

‘De lift van een kantoorgebouw is te traag. Wat is de beste oplossing?’

‘Tja, wat zijn de mogelijkheden voor een tweede lift..?

Wat is de investering van een nieuwe snellere lift..?

Als de mensen op de lagere verdiepingen met de trap gaan, dan is er meer ruimte in de lift voor mensen op de hogere verdiepingen…

In een bepaald tijdslot mogen alleen de mensen van oneven verdiepingen in de lift, in het andere tijdsslot mogen de andere verdiepingen...’

Er zijn legio oplossingen te bedenken.

Echter... is de lift wel zo traag?

Wat bleek? Men ervaarde het wachten op de lift als langdurend. De gigantische verbouwing van een tweede lift of het instaleren van een gloednieuwe dure lift zal het wachten en de reistijd naar de juiste verdieping maar een aantal seconden verkorten en wellicht zal de perceptie van een trage lift nog steeds bestaan.

Wat is er nu uiteindelijk gedaan aan het probleem van de trage lift?

Er zijn spiegels naast de lift opgehangen…

That’s it! Door de spiegels was men afgeleid en voor men het doorhad, stond de lift al klaar om in te stappen om hen naar hun verdieping te brengen.

Ik vond dit grandioos! Niks geen dure investeringen, niks geen regels om afwisselend de lift te gebruiken, gewoon goed naar de mensen luisteren, goed doorvragen wat er nu daadwerkelijk loos is en out of the box denken.

Het gaat niet enkel om de rekensom 1+1=2, het gaat om de softe factoren erachter, een perceptie, een beleving, het gevoel van een mens. Dit gevoel moet serieus worden genomen en mag tegelijkertijd kritisch tegen het licht worden gehouden. Door er gezamenlijk aandacht aan te schenken en te ontdekken wat er daadwerkelijk leeft, kan er onvrede worden weggenomen en wordt zo ruimte gecreëerd om positieve stappen vooruit te zetten.

Ik vond de case zo’n geweldige instinker die mij en mijn mind open en op scherp zette, dat ik zowel het keuzevak Logistiek als wel Operations Research heb gekozen waarmee de basis voor mijn verdere carrière is gelegd.


Waar haal ik mijn nieuws vandaan?
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
bottom of page